Začiatkom tohto roka si IT firma Soitron do názvu pridala dôvetok Česko-Slovensko. Podobne ako káblovka UPC či nápojovka Coca-Cola sa rozhodla sfederalizovať pôsobenie na dvoch historicky spriaznených trhoch. Aj keď z iných dôvodov a iným spôsobom. Vytvorenie marketingovej dvojrepublikovej entity je však len čerešnička. Soitron už dávnejšie prekročil tieň slovenskej i česko-slovenskej firmy. Vďaka akvizíciám a pobočkám na zelenej lúke sa rozrástol do ďalších piatich krajín. Soitron tak dnes patrí do top päťky slovenských ítečkových firiem. A to nie je jediný prínos jeho rozvojovej stratégie.
Vlajočky na mape
Základné východisko pre rozhodnutie Soitronu expandovať do zahraničia je vcelku ošúchaná klasika. „Ak chce firma v dnešnom svete napredovať, musí rásť. A vzhľadom na veľkosť slovenského trhu sú jej možnosti dosť obmedzené,“ hovorí Peter Horňák, ktorý v Soitrone uplynulých deväť rokov pracuje ako M&A manažér. Vstup na nové geografické trhy je pritom podľa neho spojený s príjemným benefitom – diverzifikáciou rizika. Ak je na tom jeden trh obchodne horšie, firmu môžu potiahnuť tie ostatné.
Okrem nových odbytíšť motivuje Soitron na akvizície tiež rozširovanie odborných schopností a produktového portfólia. „Vnímali sme to ako obojstranný proces. Chceli sme naše kompetencie exportovať do iných krajín a, naopak, priniesť odtiaľ na náš trh niečo perspektívne,“ objasňuje P. Horňák. Časom sa ukázala aj synergia z vyššieho levelu. Vysvetlenie, o čo ide, príde, ale na jej lepšie pochopenie je vhodné zosumarizovať si, ako a prečo Soitron na mapu pridával nové vlajočky.
Prvou métou bolo, podobne ako v prípade mnohých iných slovenských firiem, Česko. Logicky, jeho trh je „poruke“, neexistujú na ňom žiadne jazykové ani kultúrne prekážky. Soitron tam najprv založil pobočku, o pár rokov nasledovala prvá a potom aj druhá akvizícia. Rozhodovanie o Česku bolo ľahké, s ďalšou expanziou to už bolo o niečo zložitejšie. „Pozerali sme sa na trhy, ktoré boli sľubné, mali potenciál rastu a zároveň neboli saturované konkurenciou,“ vyratúva M&A manažér Soitronu. „Na západ kontinentu sa nemalo zmysel pozerať, preto sme analyzovali trhy na východ od Slovenska,“ dodáva.
Prečítajte si celý článok na stránke časopisu TREND.