25. novembra 2014

Cesta z východu Slovenska do celého sveta (a nielen na 80 dní)

6. november 2014, Košice: Soitron bol partnerom šiesteho ročníka významnej konferencie Košice Invest 2014, organizovanej magazínom Forbes a Americkou obchodnou komorou na Slovensku, ktorá sa tento rok zaoberala výhodami, obmedzeniami a nástrahami outsouringu či exportu slovenských firiem do celého sveta.

 

DSC_0175

 

Má export zo Slovenska zmysel?

 

V živej debate sa k pálčivej otázke podpory slovenského vývozu vyjadrili až štrnásti experti, pre ktorých je export súčasťou každodenného života. Medzi nich patrili napríklad Peter Krutil (Slovenská sporiteľňa), Patrick Sagmeister (Rakúska ambasáda), Roman Sabo (SARIO), Juraj Girman ( T-Systems Slovakia) či Radoslav Krátky (PwC). Zaujímavé bolo najmä porovnanie rozdielov v miere štátnej podpory exportu na Slovensku a v Rakúsku.

 

Slovensko – krajina start-upov?

 

Kritika neminula ani slovenskú podnikateľskú kultúru. Slovensko sa na tak malú krajinu hrdí pomerne veľkým počtom start-up-ov, ktoré však veľmi často končia neúspešne. Dôvodom nie je chýbajúca kreatívna idea, či technické know-how, ani chýbajúce podnikateľské ambície. Diskutujúci spíkri vidia problém skôr v chýbajúcej biznis stratégii a nedostatočne pripravenom podnikateľskom pláne „nováčikov“.

 

DSC_0337

 

Čo vlastne vyvážame?

 

Vo všeobecnosti sa vo svete za najväčšie konkurenčné výhody Slovenska pokladá lacná, ale zároveň motivovaná pracovná sila, ktorá je ochotná a odhodlaná získavať nové informácie, vzdelávať sa a pod.

Príbeh Soitronu, ktorý bol partnerom konferencie, však dokazuje, že aj pôvodne malá slovenská firma dokáže konkurovať veľkým hráčom na svetovom trhu. Typickú konkurenčnú výhodu regiónu – cenovo prijateľnú pracovnú silu – dopĺňa o inovácie a odbornosť, no najmä dlhoročné skúsenosti s poskytovaním profesionálne manažovaných outsourcingových služieb pre technologických gigantov z celého sveta.

 

Východ Slovenska nás inšpiruje

 

Odborná pripravenosť absolventov univerzít v Košiciach z roka na rok rastie. Okrem iného za to môžu aj početné partnerstvá IT firiem s vysokými školami, ktoré pomáhajú študentov pripraviť sa na reálne pracovné pozície. Toto všetko v spojení s ochotou vzdelaných mladých „východniarov“ zostať na východe Slovenska poukazujú na to, že tento región má v sebe skutočne veľký potenciál pre rozvoj slovenského exportu.

 

DSC_0002

Súvisiace články