Stať sa programátorom alebo IT-čkárom nebolo nikdy jednoduchšie a napriek tomu je technologických špecialistov zúfalý nedostatok. Začiatkom minulého roka uvádzali , že Slovensku chýba desaťtisíc IT pracovníkov. Malé a stredne veľké firmy si vlastných „IT-čkárov“ môžu dovoliť málokedy a veľké sa o nich bijú čoraz neúprosnejšie.
„Nikto nemá chuť míňať viac peňazí na IT. A keby aj veľmi chceli, tak na trhu chýbajú ľudia. Vo veľkých podnikoch sú tímy väčšie, ale takisto nerastú. Nedostatok ľudí s potrebnými znalosťami pociťujú ešte oveľa viac,“ hovorí IT odborníčka na siete Marianna Richtáriková zo Soitronu.
Firmy sa už nespoliehajú iba na absolventov tunajších škôl. Web IT asociácie je plný tlačových správ o náboroch Slovákov, ktorí žijú v zahraničí. So školami rozbehli aj špeciálny program pre ukrajinských študentov. Ľudia z brandže však pochybujú, že to bude stačiť.
„Používa sa stále viac aplikácií, ktoré sú čoraz komplexnejšie. Platí to pre každé odvetvie. Ak to má byť zvládnuteľné, musí to byť zvládnuteľné s pomocou nástrojov, ktoré tú komplexitu znižujú,“ hovorí M. Richtáriková.
Kým vo výrobnej sfére sú roboti a automatizácia pre zamestnancov strašiakom, v prípade „IT-čkárov“ to môže byť riešením zúfalej situácie. Marianna Richtáriková vysvetľuje, že presne to je dôvod, prečo sa v uplynulých rokoch začali vo veľkom využívať takzvané orchestrátory – nástroje, ktorými IT manažér riadi viacero virtuálnych zariadení a sietí. „Sú to simulácie, ktoré nám na jednom kuse hardvéru umožňujú vytvárať virtuálne prostredia.“
Výrazné zjednodušenie a zefektívnenie práce IT oddelení sľubuje aj nový druh „datacentier“. Označujú sa pojmom hyperkonvergovaná infraštruktúra a majú nahradiť tri tradičné piliere firemných IT riešení – servery, dátové úložiská a siete. A to tak, že to všetko integrujú do jednej „krabice“.
„Prepojenie tých troch častí je zautomatizované a ovláda sa cez jeden manažovací nástroj, nie tri samostatné. Prostredie, v ktorom beží softvér, napríklad môj e-shop alebo CRM (Customer Relationship Management systém – nástroj na riadenie vzťahov so zákazníkmi, pozn. redakcie), je akoby menej závislé od nastavovania hardvéru,“ opisuje Zbyszek Lugsch zo Soitronu.
Keď je softvér menej zviazaný s hardvérom, netreba kvôli každej zmene alebo aktualizácii niečo prenastavovať, fyzicky prepájať alebo dokupovať.
Analytická spoločnosť IDC vo svojej štúdii pre značku Cisco napríklad uvádza, že testy hyperkonvergovaného riešenia s názvom Cisco HyperFlex ukázali zvýšenie efektivity IT tímov až o 71 %. Pri čase potrebnom na rozbehnutie novej infraštruktúry to bol nárast až o 91 %. „Všetko je vyladené už od výrobcu. IT manažéri nemusia vôbec riešiť architektúru systému ani problémy, ktoré sa pri iných systémoch vyskytujú,“ dodáva Z. Lugsch. Firmy navyše vďaka hyperkonvergencii môžu čas svojich IT zamestnancov využiť na sofistikovanejšie činnosti.
„Naša pridaná hodnota nie je v tom, že niečo vezmeme a nakonfigurujeme, ale v tom, že keď prídeme do firmy, vieme sa zamyslieť nad tým ako funguje, a ako by mohla fungovať efektívnejšie bez toho, aby bolo IT prekážkou. Vieme to vymyslieť, nadizajnovať a potom oveľa sofistikovanejšie prevádzkovať.“
We are in the process of finalizing. If you want to be redirected to our old version of web site, please click here.