IT špecialista: Za mýtus o drahom IT vo firmách môžu aj IT-čkári

Kto by mal počítať koľko stojí a koľko zarába firemné IT? Doteraz to boli najmä IT-čkári. Podľa špecialistu Zbyszeka Lugscha zo Soitronu si ale mnohí zarobili viac na problém, než na odmeny. Namiesto reálneho vyčíslovania toho, čo koľko stojí, prešlo veľa firiem radšej do cloudu, ktorý je na prvý pohľad jednoduchší a výhodnejší. Je ale cloud naozaj za každých okolností lacnejší? A ako zistiť, čo sa firme viac oplatí?

V rozhovore sa dozviete aj:

  • Prečo by firmy nemali IT počítať iba medzi náklady ale aj výnosy
  • Ako sa vo firmách nasadzujú a testujú nové online služby a aplikácie
  • Ako si niektoré IT oddelenia zľahčujú diskusiu o investíciách do IT
  • Prečo niektoré firmy za IT platia priveľa aj keď by nemuseli
  • Ako si užívať výhody cloudu vo firme aj bez toho, aby ich musela
  • presunúť do externého datacentra

S akými najčastejšími mýtmi sa stretávate, keď sa s manažérmi bavíte o ich firemnom IT?

Často sa sťažujú, že investície do IT nezodpovedajú tomu, čo to firme prináša. 

To je mýtus?

Ja si osobne myslím, že je to v mnohých prípadoch chyba samotných IT manažérov, ktorí nedokážu vyargumentovať a ukázať svoju pridanú hodnotu aj význam IT prostredia, ktoré pre firmu vytvárajú.

Ťažko asi ale od IT administrátorov čakať, že sa budú vedieť predať. Ich úlohou je najmä rozumieť tým systémom…

Súvisí to aj s tým, že firmy nevedia vyčísliť svoju závislosť na IT. Dnes pritom od neho závisí ich primárny biznis. Napriek tomu je bežné, že ho mnohí berú ako nákladovú položku. 

Ako by sa na to mali pozerať?

IT je dnes v podstate v mnohých firmách výnosovou položkou. Alebo, inak to poviem, ich primárny biznis by bez IT nikdy nefungoval. 

Nebolo to tak ale vždy.

Už sa dostali do tohto stavu. Čo sa ale často rieši je, že náklady, ktoré sú spojené s prevádzkou IT sú neúmerné tomu, čo to prináša. 

V čom je problém? Nevieme to vyčísliť?

Problém nie je ani tak s vyčíslením počiatočných investícií ale v tom, koľko potom stojí prevádzka jednotlivých častí infraštruktúry.

Ľudia z biznisu chcú stále nové a nové systémy. Ale nedokážu si predstaviť, čo všetko za tým je, aby to fungovalo. Veľakrát je to preto, že to, čo už u seba majú z minulosti vybudované, je neefektívne.

Mohli by sme si to pre lepšiu predstavu ilustrovať na nejakom jednoduchom príklade?

Povedzme, že firma má u seba nejaké “CRM-ko” (Customer Relationship Management systém – nástroj na riadenie vzťahov so zákazníkmi, pozn. redakcie). To nás stojí toľko a toľko peňazí – na zakúpenie, nasadenie, nastavovanie a prevádzku. Keby sa firma viac zaujímala o to, koľko čo stojí, vie si v druhom kroku povedať – dobre a teraz poďme niečo ušetriť.

Tak vypnime to CRM, lebo ho aj tak využívame minimálne, stojí nás veľa peňazí a vlastne sa bez neho vieme zaobísť alebo si zaobstaráme niečo jednoduchšie a lacnejšie. A je to presne toľko peňazí, koľko chceme ušetriť.

Čiže problém je, že sa nevieme takto podrobne pozrieť na každý kúsok systému.

My to vieme, ale väčšina firiem to tak nerobí ani na tradičných systémoch. To im potom bráni v prechode na novšie systémy, napríklad hyperkonvergovanú infraštruktúru, s ktorou by mohli ušetriť. Ak ale nevedia, koľko ich vlastné IT stojí dnes, nevedia si spočítať úsporu. Celé je to o to horšie, že tradičná IT infraštruktúra, taká ako sa budovala vo firmách kedysi, je roztrieštená. Je to veľa rôznych systémov od rôznych dodávateľov, na všetko je nejaký iný manažovací nástroj a tým pádom je to počítanie ešte ťažšie.

Zodpovednosť za výpočet nákladov presunuli IT-čkári radšej na poskytovateľov cloudu

Existujú asi aj nejaké prípady, kde sa to podarilo. V čom je iná filozofia týchto firiem pri uvažovaní o IT?

Pozerajú sa na to ako na službu. Už sa nerozprávame iba o kope železa ale o cene, ktorá má v sebe už aj prevádzku, údržbu, “upgrady” a tak ďalej.

Nie je to niečo, čo získam, keď ako firma prejdem do cloudu?

Áno, presne to je na cloude sexy. Nakúpim si úplne jasne definovanú kapacitu a potom si už viem spočítať, že keď CRM do svojho systému pridám, vyjde ma to na toľko a toľko peňazí. Cloud vlastne veľmi zjednodušil situáciu IT-čkárov, ktorí vedia argumentovať tým, koľko čo stojí. Pre finančných riaditeľov je to omnoho zrozumiteľnejšie ako keď v minulosti prišlo IT oddelenie s tým, že okrem CRM systému ešte budeme potrebovať dokúpiť dátové úložisko, pridať servery, výpočtový výkon a podobne.

Znamená to, že najlepšou odpoveďou na chuť firiem inovovať svoje IT je stále cloud?

To závisí od toho, o akej firme sa bavíme. Pre veľa z nich bude výhodnejší prechod na hyperkonvergovanú infraštruktúru, ktorá v sebe kombinuje výhody cloudu a toho, že mám svoj systém pod vlastnou strechou a nemusím svoje kritické aplikácie nechať bežať v externom prostredí.

Dobre, povedzme si to opäť na príklade. Dajme tomu, že mám e-shop a okrem klasického online predaja predávam ešte aj cez mobilnú aplikáciu.

Prvé, čím by som asi začal, je otázka ako často taká firma robí zmeny vo vlastných systémoch. Mnoho firiem sa potýka s tým, že potrebujú často inovovať svoje prostredie, napríklad e-shopy sú od toho podstate závislé. Príde niečo nové, treba urobiť rýchlu inováciu a “refresh” platformy, na ktorej online shop beží. Musia robiť úpravu užívateľského prostredia a obmedziť na nejaký čas užívateľov alebo zákazníkov, zatiaľ čo firma aktualizuje svoju platformu na novšiu verziu. V praxi sa to potom robí tak, že k existujúcemu e-shopu je vytvorených X testovacích prostredí, na ktorých robia vývoj. 

Spomenuli ste hyperkonvergovanú infraštruktúru. Čo si má pod tým predstaviť človek, ktorý nie je IT-čkár?

Hyperkonvergenica je princíp, že tri časti, ktoré má každá IT infraštruktúra v hocijakej organizácii – dátové úložisko, výpočtový výkon serverov a sieť – sú integrované v jednom riešení. Veľmi zjednodušene – celé je to v jednej krabici.

Výhoda toho je aká?

Extrémna flexibilita. Už sa nemusím starať o to, ako funguje každá jedna zo spomínaných troch častí, nastavovať ju samostatne. Je to z väčšej časti zautomatizované a ovláda sa to cez jeden manažovací nástroj, nie tri samostatné. Prostredie, v ktorom beží softvér je akoby menej závislé od nastavovania hardvéru – v IT reči sa hovorí, že je to virtualizované.

Nie som si celkom istý, či je z toho zrejmá výhoda pre firmu.

Spomínali sme firmy, ktoré často robia zmeny vo svojich softvéroch a aplikáciách. V prípade hyperkonvergovanej IT infraštruktúry je softvér oveľa menej previazaný s hardvérom. Netreba na ňom kvôli zmenám v softvéri neustále niečo prenastavovať, fyzicky prepájať alebo dokupovať. 

Okrem toho, takéto niečo sa dá extrémne rýchlo implementovať alebo poviem to inak –  spojazdniť to v existujúcej IT infraštruktúre a začať naplno využívať výhody hyperkonvergencie.

Sú situácie, keď je vlastné IT lacnejšie ako cloud

Keď je softvér oddelený od hardvéru, nemôže sa stať, že to potom bude menej stabilné?

Nepreukázalo sa, že by to tak v praxi bolo. Ono totiž ďalšou výhodou je, že sa zníži počet výrobcov hardvéru, pretože v ideálnom prípade je hyperkonvergovaná infraštruktúra riešenie od jedného výrobcu. Tak je to napríklad v prípade HyperFlexu od Cisca.

Nie je to nevýhoda v tom, že sa firma uzatvára a znižuje si možnosti využívať hardvér od iných výrobcov?

Nie celkom, pretože sa to dá stále kombinovať s existujúcou infraštruktúrou, cloudom. Otázne potom je, nakoľko je to ekonomicky výhodné. Zase sa vraciam k tomu, že keby firmy poriadne vedeli, koľko ich stojí ktorá časť IT vrátane nákladov na správu a manažment, riešenie výpadkov, prišli by na to, že pozerať sa na to iba z pohľadu nákupu toho najlacnejšieho od rôznych dodávateľov, nie je v skutočnosti to najlacnejšie.

To ale stále nevysvetľuje, prečo si to všetko nenakúpiť za lacno v cloude.

Je to spôsobené tým, že cloud sa tvári, že je lacnejší skrátka len tým, že to neplatím naraz ako veľkú investíciu ale platím to mesačne. Mnoho firiem prišlo na to, že cloudové služby nie sú spásou na všetko a v mnohých prípadoch je to prostredie naopak drahšie ako keby si ho postavili u seba doma. 

Čím je to drahšie?

Od nejakej veľkosti, nie firmy samotnej, ale od veľkosti toho IT prostredia, ktoré firma potrebuje ale aj v závislosti od ďalších faktorov vie byť cloud oveľa menej výhodný. Práve hyperkonvergované riešenia stláčajú cenu vlastných “on-premise” riešení dole tak, že keď si porovnám, koľko by ma stál rovnaký výkon, servery, storage a tak ďalej v cloude, zarátam do toho náklady na manažment, tak vlastná infraštruktúra ma vyjde lacnejšie. Alebo inak povedané, za tie isté peniaze by mohla mať firma väčší výkon, než v cloude.

Napriek tomu veľa firiem v minulosti prešla do cloudu.

To čo manažérov láka je, že netreba robiť investíciu na začiatku. Budú si to kupovať v cloude. Ale keď to spočítajú za päť rokov, zistia, že zaplatili ďaleko viac než keby si to kúpili sami. 

Z manažérskeho pohľadu to ale dáva zmysel. Nie vždy má firma niekde na kôpke odložené peniaze, ktoré si môže dovoliť vraziť do IT.

To je trochu zlá argumentácia, lebo ak je to iba otázka peňazí, tak počiatočná investícia sa dá financovať.

Skôr je to o tom, že musíme zmeniť mentálne nastavenie ľudí – manažérov aj IT-čkárov. Edukovať ich aby pochopili, že sú výhodnejšie cesty ako nakúpiť všetko v Cloude.

Zbyzsek Lugsch

Business Development Sales Director

hx@soitron.com

5 dobrých dôvodov, prečo vo vašej firme zaviesť chatbota.

Od chatbotov netreba čakať zázraky. Pri správne nastavených očakávaniach však vedia byť chatboti veľmi užitoční.

Chatboti od základu zmenia fungovanie firiem. Chatboti sú nevyhnutní pre rast biznisu. Chatboti predstavujú budúcnosť takého či onakého odvetvia. Na obdobné titulky natrafil v ostatných mesiacoch azda každý. Tak ako sa pri technologických novinkách často stáva, aj v tomto prípade bombastické headliny v médiách zveličujú. Neznamená to však, že by chatboti v rámci svojich možností neboli prospešní.

Vďaka technológiám strojového učenia, rastúcemu výpočtovému výkonu a schopnostiam softvéru analyzovať a spracúvať veľké objemy dát, dnes s nami vedia minimálne v niektorých situáciách komunikovať na nerozoznanie od človeka. Nielenže čoraz lepšie rozumejú našim otázkam a požiadavkám, ale vedia aj správne rozhodovať a reagovať, čo z nich robí ideálneho pomocníka agentov v kontaktných centrách alebo pri podpore predaja. Najmä pre uplatnenie v týchto oblastiach porastie podľa prieskumu Grand View Research celosvetový trh s chatbotmi medziročne v priemere o 24,3 % a do roku 2025 dosiahne objem 1,23 mld. USD.

Soitrone sme na základe skúseností z trhu zostavili zoznam najčastejších dôvodov, pre ktoré sa naši zákazníci rozhodli nasadiť chatbotov a pre ktoré by o tejto technológii mohla uvažovať aj vaša firma.

1. Naši zákazníci komunikujú digitálne

Dnes síce stále viac ľudí na kontaktné centrá radšej telefonuje, ako píše emaily alebo chatuje. V budúcnosti však podiel digitálnych kanálov na komunikáciu firiem so zákazníkmi určite porastie.

Mladí ľudia, či už spomedzi takzvaných miléniálov, čiže dnešných dvadsiatnikov a tridsiatnikov, alebo z nasledujúcej generácie Z, ktorá svet bez počítačov, smartfónov a internetu ani nikdy nepoznala, skrátka chaty obľubujú. Messagingové aplikácie WhatsApp, Messenger, WeChat a Viber, už celosvetovo v počte používateľov prekonali štyri najväčšie sociálne siete Facebook, Instagram, Twitter a LinkedIn.

Analytici agentúry Gartner v prehľade trendov pre roky 2020 až 2035 tvrdia, že v tomto období budú mať muži v priemere viac interakcií s chatbotmi ako s vlastnými partnerkami. Chatboti budú riešiť až 85 % zákazníckych požiadaviek, pričom pri každej interakcii so zákazníkom budú v priemere o 4 minúty rýchlejší ako živý agent.

2. Chceme urýchliť vybavovanie zákazníkov

Azda každý už strávil desiatky minút počúvaním dokola sa opakujúcej melódie, keď pri telefonáte do kontaktného centra čakal, pokým agenti vybavia predošlých zákazníkov. Prieskumy však ukazujú, že trpezlivosť ľudí zďaleka nie je bezbrehá – práve naopak, je mimoriadne nízka. Viac ako minútu je na vybavenie ochotných čakať iba 43 % Američanov. Iba o čosi dlhšie vydržia Briti – po minúte to vzdá takmer polovica z nich.

Samozrejme, zamestnávať v kontaktnom centre prebytok agentov, ktorí budú časť pracovnej doby nečinne čakať na zákazníka, je nákladné. Chatboti v tomto smere môžu výrazne pomôcť a pri klientoch, ktorí využívajú ako komunikačný kanál chat alebo email, zaručia okamžitú odozvu. Zároveň odbremenia agentov a zvýšia ich dostupnosť pre zákazníkov, ktorí potrebujú riešiť zložitejšie problémy. Chatbot tak môže výrazne zvýšiť efektívnosť vášho call centra.

3. Potrebujeme zvýšiť konzistenciu služieb

Pri chatbotoch sa ako jedna z hlavných výhod často uvádza, že na rozdiel od živých agentov sú zákazníkom k dispozícii 24 hodín každý deň v týždni. Netreba však zabúdať ani na to, že chatbot nikdy nemá zlú náladu, nelezie naň choroba, ani nie je unavený po preflámovanej noci. A nie je ani znudený z neustále sa opakujúcich úkonov.

Rozličné nálady a emócie vcelku prirodzene ovplyvňujú nielen efektivitu a chybovosť agentov, ale aj ich prívetivosť, kvalitu komunikácie a tým aj výslednú zákaznícku skúsenosť. Chatbot môže mať slabiny a určite nedokáže všetko. Rozhodne je však konzistentný a jeho výkonnosť nie je poznačená okolnosťami, ktorým sa ľudia skrátka nevyhnú.

4. Chceme pomôcť agentom kontaktného centra

Chatbot nielenže je zákazníkom k dispozícii neustále, bez ohľadu na to, koľko je hodín a či je sviatok, alebo víkend. Vie tiež vybavovať súčasne stovky či tisíce klientov, a to eventuálne aj vo viacerých jazykoch. Takisto dokáže „uvažovať“ nad viacerými témami súčasne. Napríklad istý chatbot pre nábor pri úvodnom pohovore s uchádzačom identifikuje, aké iné pracovné ponuky by pre neho mohli byť najvhodnejšie.

Chatbot tak vďaka multitaskingu môže nielen úplne nahradiť niektoré činnosti agentov, ale dokáže byť pre nich aj nápomocným kolegom. Vďaka dostupným technológiám na automatický prepis telefonátov do textu v reálnom čase a schopnosti dnešného hardvéru a softvéru spracúvať okamžite veľké objemy dát, môže chatbot ihneď počas telefonického rozhovoru agentovi navrhnúť, ako by mal odpovedať a predpripraviť mu znenie emailu. Prípadne vie zákazníkovi odporučiť najvhodnejší produkt a napomáhať tak pri cross-selle alebo up-selle.

5. Radi by sme oslovovali viac zákazníkov

Všetci vieme, že miera reakcií zákazníkov na oslovovanie ponukami býva nízka. Preto každá firma starostlivo zvažuje, v akej miere a či vôbec majú agenti niečo aktívne ponúkať. Chatboti môžu byť v tomto smere mimoriadne nápomocní. Potenciálnych klientov dokážu oslovovať automaticky, napríklad cez chatovacie okienko, ktoré sa objaví návštevníkovi webu na obrazovke vpravo dole. Zabezpečia tak minimálne prvotnú komunikáciu a v prípade záujmu odovzdajú klienta živému agentovi.

Výhodou chatbotov je, že aj keď prezradia identitu, komunikácia s nimi môže byť pomerne osobná. by mohla mať problém spýtať sa zákazníka, čo má rád, kde býva, alebo kde mieni v lete dovolenkovať. Od chatbotov takéto otázky väčšina ľudí toleruje a vy môžete vďaka tomu získať cenné dáta, ktoré sa dajú využiť pri ponuke produktov, alebo inej personalizovanej komunikácii so zákazníkmi.

Našli ste medzi dôvodmi, pre ktoré nasadzujú SOITRON*bota naši zákazníci niečo užitočné aj pre vašu firmu? Kontaktuje nás a dohodnite si nezáväznú konzultáciu, na základe ktorej identifikujeme príležitosti pre nasadenie chatbota vo vašej firme a načrtneme vám možné riešenia.

Článok vzikol v spolupráci s M.Valašek.