Úradné veci sa dajú vybaviť aj rýchlejšie

Súčasťou druhej vlny informatizácie by mohla byť aj softvérová automatizácia procesov (RPA) vo verejnej správe, ktorá vie občanom priniesť viditeľné prínosy bez vysokých investícií a prevádzkových nákladov.


Možnosť vybaviť si žiadosti alebo povinnosti voči štátu elektronicky rovnako komfortne a intuitívne, ako dnes cez internet bankujeme, alebo nakupujeme letenky, bude zrejme vždy rozhodujúce pre to, ako vnímame kvalitu a efektívnosť informatizácie. Nemalo by však ísť o jediné meradlo úspechu.

Úradnícka práca bola, je a vždy bude o vybavovaní žiadostí či nárokov, o evidenciách a o kontrole povinností občanov, pri ktorých musia zamestnanci úradov neustále dáta a formuláre párovať, kontrolovať alebo prepočítavať čísla. Často pri tom musia preskakovať medzi rozličnými systémami, alebo pracovať aj v kombinácii s papierovými dokumentmi.

Od toho, aké sú úrady a verejné organizácie efektívne, nezávisia iba náklady na prevádzku byrokratického aparátu, ale aj kvalita služieb, ktoré štát svojim občanom poskytuje. Digitalizáciu verejnej správy preto treba vnímať nielen z pohľadu dostupnosti a kvality online služieb, ale aj efektívnosti interných procesov, od ktorých závisia napríklad lehoty splatnosti sociálnych dávok, alebo rýchlosť pomoci pre podnikateľov v čase koronakrízy.

Oneskorená pomoc

Dobrým príkladom je (ne)efektívnosť Sociálnej poisťovne pri nedávnom nápore žiadostí o vyplácanie ošetrovného či nemocenského. Kým bežne vypláca poisťovňa v priemere mesačne zhruba 190-tisíc dávok, počas pandemických mesiacov sa celkový počet žiadostí zvýšil až o 70 %, na 320-tisíc. Mimoriadny nával pritom musela zvládnuť s výrazne menším počtom ľudí. Štvrtinu zamestnancov totiž mala sama na dočasnej PN alebo na OČR.

Niektoré marcové dávky preto neboli vyplatené ani začiatkom mája. Sociálna poisťovňa argumentovala, že s vybavovaním dávok nemešká, keďže podľa zákona má na výplatu až 60-dňovú lehotu. Pripustila však, že si uvedomuje problémy najmä sociálne slabších rodín, ktoré často žijú tak povediac od výplaty k výplate. Preťaženie žiadosťami o vyplácanie pandemického ošetrovného a nemocenského sa pritom dotklo aj iných dávok, napríklad predĺženia rodičovského príspevku.

S obdobným náporom zápasili v ostatných mesiacoch viaceré úrady aj firmy. Mnohé eshopy najímali brigádnikov, aby vykryli nárast dopytu, ktorý zažívali počas karanténnych opatrení, keď boli pozatvárané kamenné predajne. Zamestnať brigádnikov v Sociálnej poisťovni nie je také jednoduché. Ale čo tak najať brigádnika v podobe softvérového robota, ktorý by dokázal vybavovať žiadosti o pandemické ošetrovné autonómne?

Robot k našim službám

Naskenovaný dokument, ktorý rodičia posielali emailom, by robot sám prevzal a extrahoval z neho všetky potrebné dáta. Následne by údaje preveril v interných systémoch a prípadne aj v externých databázach. Zistil by, či má napríklad žiadateľ zaplatené poistné a v databáze školských zariadení by overil, či bola škôlka alebo škola dieťaťa, na ktoré si rodič uplatňuje pandemické ošetrovné, v danom čase naozaj zatvorená. Následne by mohol na základe vymeriavacieho základu a obdobia zadaného v žiadosti vyrátať aj výšku ošetrovného.

Rodič by bol pritom o vybavovaní žiadosti priebežne informovaný. Ak by sa vyskytla nezrovnalosť, alebo by niečo chýbalo, automaticky by o tom dostal emailom vyrozumenie. Celý proces by vyžadoval iba minimálnu intervenciu zo strany pracovníkov poisťovne.

Obdobným spôsobom sa dá zefektívniť aj množstvo iných služieb, od stále aktuálneho vybavovania žiadostí o pomoc podnikateľom počas koronakrízy či zrýchlenie testovania na koronavírus, až po dlhodobé a chronicky zdĺhavé procesy, ako je napríklad vybavovanie stavebných povolení.

Inšpirácia v súkromnom sektore

Softvéroví roboti môžu fungovať ruka v ruke s ľuďmi a urobiť množstvo čiastkových rutinných činností, ktoré zamestnancov brzdia, ako sú kontroly alebo porovnanie vstupných údajov. Prípadne dokážu niektoré procesy pokryť aj úplne autonómne.

V súkromnom sektore spolupráca ľudí s robotmi už bežne funguje pri spracúvaní formulárov, faktúr, žiadostí a iných dokumentov, z ktorých je potrebné dáta často prevádzať do viacerých rozličných systémov a následne ich  manuálne upravovať a schvaľovať. Nie je najmenší dôvod, aby rovnaký model spolupráce nemohli využívať aj verejné inštitúcie. Výsledkom by bola nielen schopnosť verejnej správy zvládať nečakané nápory práce, nech už nastanú pre akékoľvek dôvody, ale tiež počas bežnej prevádzky zefektívniť svoju činnosť.

Softvérová automatizácia pritom nie je o budovaní kolosálnych štátnych IT riešení. Ide o relatívne malé, nenáročné projekty, ktoré nevyžadujú rozsiahlu implementáciu ani drahú údržbu a dajú sa zrealizovať aj kompletne na diaľku.

Automatizácia nikdy nebude pre verejnosť taká viditeľná či hmatateľná ako online služby. Predstavuje však jeden z najefektívnejších spôsobov, ako vylepšiť služby verejnej správy.

Automatizácia procesov ako liek na preťažený sociálny či zdravotný systém

Viktoria Lukáčová Bracjunová

VIKTÓRIA LUKÁČOVÁ BRACJUNOVÁ

Využitie automatizácie (RPA) je veľmi široké. Bezobslužné roboty môžu spracovávať faktúry či odosielať dáta do SAPu, spracovávať pravidelné výpisy z bánk, podávať žiadosti, riešiť reklamácie, logistické procesy, zabezpečiť distribúciu dát z jednoho systému do viacerých, zbierať dáta, vyhodnocovať ich a následne ich reportovať. V zdravotníctve môžu napríklad zaevidovať nových pacientov do systému alebo predpovedať zdravotné následky už zaevidovaných pacientov, čo môže pomôcť v boji s niektorými ochoreniami.

Aktuálne kvôli pandémii koronavírusu zažíva obrovský nápor aj Sociálna poisťovňa (SP). Rieši neutíchajúci príjem žiadosti na ošetrovanie člena rodiny (OČR). SP spracúva požiadavky o nárok na voľno pre zamestnancov – rodičov –  prostredníctvom rozhodnutia školy, ktorú dieťa navštevuje. Úradníci potom musia žiadosti párovať s ďalšími dátami, preverovať, či sú oprávnené (či boli, alebo neboli školy zatvorené, od kedy do kedy a pod.) a vykonávať ďalšie úradné úkony. Robiť ich ručne, je nielen veľmi neefektívne, ale predovšetkým veľmi zdĺhavé. Navyše, aj na pracoviskách SP chýbajú úradníci, pretože sú tiež doma so svojimi deťmi.

Podľa konzultačnej spoločnosti McKinsey približne
v 60 % povolaní by mohla byť automatizovaná aspoň jedna tretina základných činností.

Proces spracovania OČR sa dá plne automatizovať

Ak by SP nasadila na spracovanie OČR technológiu RPA, prebiehalo by to nasledovne. Rodič vyplní formulár a pošle ho na e-mailovú adresu SP. Po jeho prijatí začína pracovať robot. Vyhľadá žiadateľa v systéme a naštartuje proces validácie kritérií. Robot vyhodnotí, či je osoba poistená, a ak nie, zistí, či je poistený druhý rodič. Ďalej si robot overí, či má dieťa menej ako 11 rokov a v prípade, že je staršie, vydá pokyn, ktorým zistí, či je dostupné potvrdenie od lekára.
Následne preverí, či zariadenie, ktoré dieťa navštevuje, je naozaj zatvorené (napr. nie všetky škôlky boli zatvorené naraz). Nechýba ani krížová kontrola, či o OČR už na dieťa nepožiadal niekto iný. Robot sa na základe zisťovania postupne prelúska definovanými pravidlami a rozhodne, či pošle žiadosť na schválenie. Pracovníkom SP následne predloží iba žiadosti, ktoré spĺňajú zadané kritériá, čím sa zníži ich vyťaženie. Týmto sa eliminuje aj chybovosť, keďže robot pracuje takmer bezchybne.

Mohlo by vás zaujímať: Aj malé automatizácie môžu v čase krízy viesť k veľkým výnosom

Rýchlejšie testovanie na koronavírus

Ďalším príkladom nasadenia RPA, nielen v čase pandémie COVID-19, je využitie priamo v zdravotníctve, kde môže výrazne urýchliť množstvo vykonávanej rutinnej práce. Či už ide o zaevidovanie pacientov, vyhľadanie ich anamnéz alebo následné testovanie na potvrdenie nakazenia. Dopyt v testovacích laboratóriách je teraz obrovský a ľudia čakajú nielen kým na nich príde rad, ale následne aj na výsledok testu. Zdravotníci, ale aj ďalší dobrovoľníci sú však len ľudia a nemajú viac rúk ako bežný človek. Riešenie však existuje.

Testovanie na COVID-19 vyžaduje, aby bol pacient vyhľadaný v zdravotnom zázname a ručne pridaný do iného systému určeného pre testovanie (ak sa v ňom už nenachádza). Akonáhle bude výsledok testu k dispozícii, musia sa výsledky ručne uložiť späť do systému a následne prebieha vyrozumenie pacienta. Automatizovaný proces môže významne prispieť k redukcii času, kedy pacient čaká v rade na príjme na vykonanie testov. Pokojne to môže byť aj niekoľko hodín, napríklad v Južnej Kórei je to až 6 hodín. Jedna z najväčších nemocníc v USA zriadila a nasadila na túto činnosť RPA robota za 48 hodín. Kým administratívne úkony pri testovaní jedného človeka zaberú pracovníkom v priemere tri minúty, robotovi maximálne 16 sekúnd. A to už je poriadna porcia času navyše, v prípade, že spracovávate tisícky testovaných.

Akonáhle uvidíte RPA v akcii, uvedomíte si dve veci. Po prvé, spracovanie dát je rýchle. A po druhé, nie je to človek, takže pracuje nepretržite vo dne v noci.

Súčasné procesy testovania sú zastarané

Nie je pritom tajomstvom, že súčasné procesy kontroly infekcií sú v mnohých zdravotníckych organizáciách po celom svete zastarané. V nemocniciach a aj v laboratóriách, kde sa vykonáva testovanie na COVID-19, musia byť výsledky protokolované a nahlásené do centra pre kontrolu chorôb daného štátu. Procesy, ktoré musí oddelenie kontroly infekcie urobiť, sú postupné a zdĺhavé. Vytvorené boli v roku 2003 počas pandémie H1N1, známej tiež ako prasacia chrípka. Vyžadujú, aby sa lekár prihlásil do systému (krvného testovacieho systému), extrahoval dáta, následne ich ručne zadával a ďalej pracoval s výsledkami.

V normálnych dňoch trvá jednej sestre dve hodiny týždenne, než zadá všetky tieto informácie. Pri práci s COVID-19 však musia byť výsledky testov hlásené denne, a to nielen v pozitívnych prípadoch, ale pri každom teste, čo zaberie 2 až 3 hodiny denne. Preto už vybrané zdravotícke organizácie na túto činnosť nasadili RPA roboty. Celý proces zautomatizovali a trvalo im to ani nie týždeň. Vytvoril sa scenár logických krokov, následne každý krok zautomatizovali – od extrahovania dát, cez zadanie prihlasovacích údajov pre zabezpečené prihlásenie, až po následné uloženie do sieťovej platformy. Tým došlo k “oslobodeniu” zdravotníckeho personálu od prostých úkonov, a tak sa môžu naplno venovať pacientom, vďaka čomu ich odbavia viac. Prevádzková efektivita zrazu dosiahla nový rekord.

RPA: Liek na preťaženú štátnu správu

V súvislosti so situáciou spôsobenou COVID-19 je RPA skvelé riešenie na záchranu štátnej správy, najmä v oblasti zdravotníctva a sociálnych služieb. Vplyvom situácie, ktorá nastala, je automatizácia opakujúcich sa procesov a činností nevyhnutná. Či už ide o situácie spôsobené výpadkom pracovných síl alebo zvýšením objemu práce (napríklad sprocesovanie žiadostí o OČR, administratívne práce súvisiace s preplácaním výkonov lekárov alebo nárast online objednávok).

Plné využitie automatizácie vyžaduje, aby organizácie zmenili spôsob premýšľania o svojich procesoch a činnostiach, ktoré musí niekto vykonať. Práca v blízkej budúcnosti bude spočívať v jej rozdelení medzi ľudí a roboty. „Smart“ spoločnosti budú pri každom procese a zadaní zvažovať pomoc softvérového robota. Organizácie tvoria ľudia a je to práve ich ľudská inteligencia a tvorivá práca, ktorá ich posúva ďalej. Hybridné digitálne pracoviská tak umožňujú firmám byť ľudskejšie a úspešnejšie ako kedykoľvek predtým.

Čo je potrebné na implementáciu RPA?

  • Trojhodinová konzultácia s človekom, ktorý obsluhuje daný proces
  • Polhodinová konzultácia s IT špecialistom (všetko prostredníctvom videokonferencie)
  • Prístup do testovacieho prostredia konkrétnych aplikácií, respektíve do produkčného prostredia
  • VPN prístup (vývoj a implementácia sa odohráva vzdialene)

CHCETE VEDIEŤ VIAC?

Zaujali vás možnosti RPA? Ak máte otázky týkajúce sa automatizácie procesov vo vašej spoločnosti, nechajte nám váš kontakt a naši špecialisti vám radi pomôžu v rámci nezáväznej konzultácie. 


Viktória Lukáčová Bracjunová

Business & New Technologies Products Development Manager
viktoria.bracjunova@soitron.com

Spoločnosť Soitron chce bezplatne pomáhať nemocniciam a úradom zvládnuť koronavírusovú krízu

Spoločnosť Soitron reaguje na koronavírusovú krízu a ponúka pomoc zdravotníckym zariadeniam a inštitúciám verejnej správy. Vďaka svojmu partnerstvu so softvérovou spoločnosťou UiPath, ktorá sa venuje RPA (robotickej procesnej automatizácii), ponúka Soitron bezplatné nastavenie a následnú IT podporu pre softvérové roboty v nemocniciach a inštitúciách verejnej správy. Spoločnosť UiPath daruje uvedeným inštitúciám potrebné licencie zadarmo. Ponuka platí pre Českú aj Slovenskú republiku až do septembra 2020. Takzvaní softvéroví roboti, ktorí sú schopní rýchlo a presne spracovať veľmi veľké množstvo dát, sa tak môžu stať digitálnymi pomocníkmi zdravotníckeho personálu a úradníkov.

Automatizačný nástroj RPA sa uplatní v akomkoľvek procese, ktorý sa opakuje a funguje na základe určitých pravidiel. Vďaka tomu sa ho dokáže naučiť a vykonávať “robot”, respektíve počítačový softvér na základe algoritmu. Takzvaní bezobslužní roboti nájdu široké využitie. Na úradoch vedia spracovávať faktúry, v zdravotníctve zadávať do systému nových pacientov a u tých existujúcich predpovedať zdravotné dôsledky.

“Vďaka RPA platforme od spoločnosti UiPath, sme schopní v nemocniciach, ale aj v inštitúciách verejnej správy, RPA veľmi rýchlo uviesť do praxe. V dnešnej dobe je možné totiž opakované, časovo náročné činnosti bez väčšej pridanej hodnoty delegovať práve na softvérové ​​roboty, ktoré môžu pomocou umelej inteligencie (AI) a strojového učenia (ML) vykonávať zložité úlohy bez prerušenia a bez chýb.”


VIKTÓRIA LUKÁČOVÁ BRACJUNOVÁ
vedúca oddelenia automatizácie a robotizácie

Rýchlejšie vybavovanie žiadostí aj efektívnejšie testovanie

Kvôli pandémii zažíva aktuálne na Slovensku veľký nápor napríklad Sociálna poisťovňa (SP) v rámci žiadostí na ošetrovanie člena rodiny (OČR) a o nemocenské dávky. Ak by poisťovňa nasadila technológiu RPA, proces by sa zautomatizoval a výrazne zrýchlil.

To isté platí aj inde – napríklad úrady práce sa pripravujú na veľký nárast žiadostí občanov o zaradenie do svojej evidencie a na vybavovanie dávok v nezamestnanosti. Automatizácia môže taktiež zrýchliť odbavenie žiadosti firiem a živnostníkov o finančnú podporu z dôvodu poklesu tržieb v rámci opatrení štátu. Nasadenie algoritmu by po vyhodnotení predložilo pracovníkom daného úradu iba žiadosti, ktoré spĺňajú zadané kritériá. Eliminovala by sa tak chybovosť ľudského faktoru.

V zdravotníctve môže RPA okrem iného pomôcť s automatizáciou evidencie pacientov, vyhľadávaní ich anamnéz a následného testovania na potvrdenie o nakazení novým koronavírusom. Automatizovaný proces môže významne prispieť k redukcii potrebného času, kedy pacient čaká v rade na výsledky testov.

“Veľkou výhodou je, že RPA je technológia, ktorú vieme pomerne ľahko implementovať aj na diaľku, a tým pádom pomôcť tam, kde to je najviac potrebné,” uzatvára Viktória Lukáčová Bracjunová s tým, že spoločnosť Soitron poskytuje pomoc vo viacerých oblastiach. Dokáže napríklad chrániť nemocnice pred kyberútokom alebo pomôcť učiteľom so vzdelávaní na diaľku. Viac informácií nájdete na stránke nižšie.

Ponuka pomoci v rámci RPA je zatiaľ platná do 30. septembra 2020, s možnosťou predĺženia po dobu trvania pandémie.

Dajme všetkým policajtom do vreciek mobily

Overovanie totožnosti je dnes pre políciu dostupnejšie ako kedykoľvek v minulosti.

Preverovanie dokladov a totožnosti občanov na cestách či na uliciach bolo pre políciu odjakživa pomerne prácne a zdĺhavé. Hoci bezpečnostné zložky štátov si postupne vybudovali viaceré národné aj medzinárodné databázy, v ktorých sa nachádzajú hľadané osoby, alebo slúžia na rozličné evidencie (napríklad stratených dokladov), policajti v teréne sa k týmto údajom dostávajú vo väčšine krajín komplikovane.

Ak policajt niekoho kontroluje, musí zvyčajne kontaktovať dispečing. Nahlási meno, prípadne iné identifikačné údaje a čaká, pokým dispečer prehľadá viaceré, častokrát vzájomne neprepojené databázy. Niekedy bývajú dispečeri zaneprázdnení dôležitejšími úlohami ako sú rutinné previerky, inokedy pre komunikačné problémy dobre nepočujú, prípadne z rôznych dôvodov neposkytnú kolegovi kompletné informácie.

Prvé riešenia

Preto bolo prirodzené, že keď začiatkom dekády začali v niektorých krajinách mosy carzavádzať do policajných vozidiel moderné technológie pre zefektívnenie práce polície, stali sa súčasťou nových integrovaných systémov aj špeciálne skenery, ktoré dokážu prečítať nielen karty s kontaktnými čipmi, ale napríklad aj takzvané MRZ (Machine Readable Zone) využívané na ID kartách, alebo RFID čipy z pasov.

Policajtovi v takomto vozidle stačí priložiť doklad k čítačke a systém začne automaticky lustrovať vo všetkých relevantných databázach, s ktorými je prepojený. Vďaka tomu môže mať hliadka ihneď informácie nielen o tom, či ide o hľadanú osobu, ale napríklad aj o jej minulých dopravných priestupkoch.

Rýchla dostupnosť a komplexnosť takto získaných informácií sa v praxi ukázala byť pre políciu veľkou výhodou. Systémy integrované vo vozidlách sú však pomerne sofistikované – okrem čítačiek majú napríklad aj kamery a technológie pre rozpoznávanie značiek ALPR (Automatic Licence Number Plate Recognition). Nedajú sa jednoducho vziať do ruky, preto pri preverovaní totožnosti nedávajú motorizovaným hliadkam veľkú mieru flexibility a už vôbec neumožňujú lustráciu dokladov pochôdzkarom.

Odľahčená verzia

Viaceré krajiny preto chceli v minulosti zaviesť obdobný systém v „odľahčenej“, mobilnej verzii. Cestu k takémuto riešeniu otvárajú mobilné telefóny – či už štandardné, alebo vylepšené o rozličné čítačky. Neposkytujú taký komfort, ako systémy montované do vozidiel. Avšak aj smartfóny nižšej strednej triedy dnes majú dostatočne kvalitné kamery a výkonné procesory na to, aby mohli polícii poslúžiť na prístup k dôležitým databázam prakticky z akéhokoľvek miesta.

Náklady na nasadenie systému mobilného overovania identity tým výrazne klesajú a zároveň sa rozširujú možnosti využívania, keďže mobil môže mať vo vrecku doslova každý jeden policajt.

Viaceré možnosti vstupov

Spoločnosť MOSY, ktorá patrí globálne k priekopníkom zavádzania riešení pre zefektívnenie práce záchranných či bezpečnostných zložiek, dnes poskytuje viaceré možnosti pre vstup údajov cez mobily.

Technologicky najjednoduchšie, no zároveň aj najmenej komfortné, je manuálne zadávanie (napísanie) identifikačných údajov preverovanej osoby do smartfónu. Druhý, sofistikovanejší a pohodlnejší spôsob, ktorý sa aktuálne teší najväčšiemu záujmu, je „naskenovanie“ dokladu totožnosti pomocou kamery. Policajtovi stačí priložiť doklad k mobilu a automaticky získa informácie zo všetkých prepojených databáz – obdobne, akoby prečítal QR kód.

Tretia metóda, ktorú má MOSY v portfóliu, je načítanie dokladu cez externú čítačku pripojiteľnú k bežnému smartfónu. Škatuľka veľkosti zhruba dvoch balení cigariet, takzvaný Read*Box, dokáže prečítať karty s kontaktnými čipmi, RFID čipmi aj MR zónami.

Nasadenie systému pre overovanie identity v teréne samozrejme vytvára predpoklady aj pre identifikáciu osôb na základe biometrie, napríklad podľa odtlačkov prstov. Technologicky nie je problém zaviesť takéto riešenie už dnes. Avšak predpokladom pre efektívne využitie je dostatočne rozsiahla databáza biometrických údajov. A tú zatiaľ väčšina krajín nemá.

Koniec drahým zahraničným cestám. Do parlamentu sme nasadili videokonferenčný systém.

zdroj: www.ta3.com

Moderné komunikačné riešenia už využíva mnoho organizácii, v tomto roku sa k nim pripojila aj Národná rada Slovenskej republiky (NRSR). Rozšírila možnosti efektívnej komunikácie o nový videokonferenčný systém.

 

 

Soitron zabezpečil Kancelárii NRSR moderný videokonferenčný systém umiestnený v reprezentatívnej zasadacej miestnosti. Videokonferenčná miestnosť, ktorá bola pôvodne obyčajnou zasadačkou, je teraz vybavená monitormi a treťou kamerou (tzv. presenter track), ktorá dokáže rozpoznať a sledovať aktuálne hovoriaceho účastníka.

Samotné riešenie je postavené na technológii Cisco Telepresence SX80 so speaker track-om, ovládané prostredníctvom dotykového panelu Touch 10. Spojenie so svetom zabezpečuje Call Manager a Expressway. Prvýkrát sme v praxi vyskúšali aj nahrávanie prostredníctvom CMS (Cisco Meeting Server), ktoré zastrešuje aj videokonferenčné zdroje pre multibod spojenia. Súčasťou dodávky sú aj zariadenia Cisco DX80. Ide o menší prenosný konferenčný system, ktorý môže Kancelária flexibilne využívať na rôznych miestach podľa potreby. Ako popisuje Kancelária NRSR, systém teda tvoria dve sústavy:

 Prvou je konferenčná miestnosť pre 20 diskutujúcich vybavená monitormi a plnoautomatizovanými troma kamerami. Tie majú schopnosť vyhľadať a sledovať hovoriaceho rečníka a takisto dokážu sledovať prezentujúceho rečníka. 

NRSR hľadala riešenie, ktoré by uľahčilo komunikáciu s miestnymi aj zahraničnými inštitúciami. Vďaka videu sa zamestnanci môžu spojiť napríklad s Európskou komisiou kedykoľvek a bez nutnosti vycestovania do zahraničia. Okrem času stráveného na služobných cestách sa tak značne znížia aj náklady súvisiace s rokovaniami v zahraničí.