Vo firmách a štátnych inštitúciách sa v IT systémoch stále nájdu hluché miesta. Útočníci v online priestore úspešne využívajú pokračujúcu pandémiu COVID-19 a s ňou spojené problémy. Hackerom vyhovuje oveľa väčšia účasť zamestnancov a ako aj firiem v online priestore.
Do “siete” sa začali čoraz viac pripájať aj tí, ktorí s kybernetickým priestorom nemajú veľké skúsenosti a nie sú pripravení na jeho nástrahy. V rámci aktuálnej pandémie sú v hľadáčiku hackerov nemocnice, distribútori vakcín a ďalšie komunikačné zdroje, vrátane škôl, ktoré museli prejsť na online výučbu. Kvôli dôležitosti týchto subjektov sú pre nich atraktívnym cieľom.
Jedným z nástrojov kyberzločincov sú často spomínané ransomware útoky. Ich nárast zaznamenali krajiny v Európe a aj za oceánom, kde takto hackeri odstrihli od online výučby viac ako 115 tisíc žiakov. Znepríjemnenie štúdia je ale zatiaľ to najmenšie, čo útočníci môžu urobiť. Ako by sa mala firma či akýkoľvek iný subjekt pred ransomware útokom chrániť? Čoho sa vyvarovať?
Je dôležité venovať významnú pozornosť tomu, komu a čo sebe zdieľame. Najmä preto, že každý hacker si v rámci prípravy pred útokom zisťuje čo najväčšie množstvo informácií. Je veľmi dôležité aby sme identifikovali kanály, ktorými prúdia naše informácie. Je tiež potrebné určiť aj ich rozsah.
“V tomto kontexte je tiež dôležité pripomenúť aktuálnu tohtoročnú úpravu “privacy politiky” komunikátora WhatsApp, spadajúceho pod spoločnosť Facebook. Tá zásadne mení používanie našich dát a osobných údajov,”
podotýka IT špecialista David Dvořák, manažér IT poradenstva v spoločnosti Soitron.
Za všetkých okolností je dôležitá dôveryhodnosť. “V informáciách, ktoré zdieľate interne aj externe, buďte jasní a presní. Nepúšťajte sa do žiadnych špekulácií. Ak tak neurobíte, môže dôjsť k poškodeniu vašej reputácie ,” podotýka IT špecialista David Dvořák, manažér IT poradenstva v spoločnosti Soitron. Uvedomte si, že interné informácie a dokumenty sa prostredníctvom ransomware útoku môžu dostať do nepovolaných rúk. Nezabúdajte ani na monitorovanie toho, aké informácie sa vo verejnom priestore o danom subjekte objavujú.
“V tejto oblasti bohužiaľ najlepšia rada neexistuje. Ak sa firma rozhodne platiť tak si musí byť vedomá, že je to bez záruky ďalších následkov v podobe podobného scenára v budúcnosti. Ak sa rozhodne neplatiť, tak na to musí byť perfektne pripravená. Musí “drilovať” scenáre obnovy pri stave zásadného narušenia prevádzky. Rozhodovanie má v tomto prípade i ideologický rozmer – platíme hackerom a podporujeme tak veľmi pravdepodobne ich ďalšiu nelegálnu činnosť, “uvádza Dvořák.
Či už sa jedná o informácie smerované k zamestnancom, alebo ide o oznámenia pre regulačné orgány, rozhodnutia, ktoré urobíte v počiatočnej fáze útoku, môžu mať značné následky. Aby spoločnosti útok zvládli, je dôležitá súčinnosť právneho poradcu a podnikovej komunikácie. Myslite aj na kybernetické poistenie a forenzné IT. Podstatné je obmedziť potencionálne riziko poškodenia dobrej povesti.
Spoločnosti by tiež mali čo najrýchlejšie informovať orgány činné v trestnom konaní, aby potvrdili legitimitu útoku. Je potrebné určiť, či majú vykonané platby dôsledky v trestnom konaní, a tiež vytvoriť prostredie, v ktorom môže prebiehať transparentné rozhodovanie. Navyše môžu donucovací alebo forenzní experti poskytnúť ďalší kontext / poznatky o útoku, pokiaľ poznajú aktéra hrozby alebo nedávno pracovali na podobných krízových situáciách.
Aj keď oznámenia sú primárnou záležitosťou právneho tímu, je dôležité, aby sa vedenie spoločnosti v rannej fáze procesu pri komunikácii “zosúladilo”. Jazyk používaný v týchto oznámeniach by mal byť profesionálny a plne pod kontrolou spoločnosti. To sa netýka len dní bezprostredne po útoku. Je to otázka mesiacov i rokov. Spoločnosti by tiež mali zvážiť nastavenie peer-to-peer konverzácií medzi bezpečnostnými tímami, namiesto toho, aby sa spoliehali na písomnú komunikáciu.
We are in the process of finalizing. If you want to be redirected to our old version of web site, please click here.