Zatiaľ čo ešte pred niekoľkými rokmi bola robotická automatizácia procesov (RPA) len módnym slovom, dnes je v podnikoch jedným z hlavných katalyzátorov na ich ceste k digitalizácií. V pandemickej dobe RPA exponenciálne rástla a rovnako to bude aj v postpandemickom svete. Aké sú súčasné hlavné trendy v RPA, a ako ich podniky môžu využiť na ceste k plnej digitalizácií?
Organizácie si v posledných dvoch covidových rokoch uvedomili, že pokiaľ chcú bodovať aj v ďalšej dekáde, nezaobídu sa bez transformácie. Digitálnej transformácie. V dôsledku pandémie sa spoločnosti po celom svete často cez noc rozhodli prijať nové technológie, ktoré by pred tým implementovali roky. Aj preto trh s RPA rastie dvojciferným tempom. Do roku 2030 dosiahne hodnoty 13,4 miliardy dolárov. Tiež ekonomické prínosy, očakávané používaním sofvéru pre robotickú automatizáciu procesov, porastú závratným tempom. Podľa firmy UiPath v celosvetovom meradle vyskočia z minuloročných 7 miliárd USD na 55 miliárd USD v roku 2025.
„Primárnym cieľom implementácie technológie RPA je znížiť množstvo času a úsilia, ktoré zamestnanci potrebujú k robeniu časovo náročných, opakujúcich sa a často zbytočne ubíjajúcich úloh. Zmenou dôjde k minimalizovaniu chýb, ušetria sa financie a uvoľní kapacita zamestnancov, ktorí sa môžu venovať iným úlohám,“ vysvetľuje Viktória Lukáčová Bracjunová, vedúca oddelenia robotizácie a automatizácie v spoločnosti Soitron.
RPA je tak technológia orientovaná na výsledky, ktorá sa rôznymi spôsobmi prelína s IT. V súčasnosti vstupuje do ďalšej fázy, v ktorej sa lídri IT a RPA integrátori zameriavajú na ďalšie zdokonalenie tejto technológie s cieľom priniesť ešte lepšie výsledky.
Zatiaľ čo váhajúce organizácie stále ešte zvažujú nejakú formu implementácie RPA, postupujúcim trendom je jej premena na kognitívnu automatizáciu. Budúcnosť RPA tak spočíva v integrovanom nasadení vo veľkom meradle. Nie je teda divu, že dodávatelia RPA sofvéru rozširujú svoje ekosystémy. Medzi najväčších implementátorov RPA sofvéru v minulosti patrili banky, poisťovne, sektor verejných služieb a telekomunikačné spoločnosti. V súčasnosti implementácia prebieha už aj v malých a stredných firmách.
„Veľa organizácií má obvykle problémy s prepojením rôznych prvkov svojich účtových a HR systémov, a preto vsádzajú na RPA riešenia, aby zautomatizovali existujúce manuálne procesy alebo funkčnosť starších systémov,“ hovorí Viktória Lukáčová Bracjunová.
Päť budúcich RPA trendov:
S postupujúcou automatizáciou procesov vo firme medzi rôznymi systémami (napr. HR, IT, zákaznícke služby a pod.) podniky smerujú k migrácií svojich RPA funkcií do jedného tzv. kompetenčného centra (RPA CoE). To im pomôže zvládnuť prípadnú roztrieštenosť RPA z jedného miesta. RPA CoE pomáha nastaviť RPA stratégiu pre celú organizáciu, a tiež škálovať, štandardizovať a prispôsobovať aktuálne, ale aj nové RPA riešenia.
Z obavy z vyššej vstupnej investície (od 20 tisíc EUR za bota) a z nedostatku skúseností pri zavádzaní RPA, ktorá by mohla celé riešenie vo výsledku nečakane predražiť, sa podniky obracajú na poskytovateľov spravovaných služieb (MSP). Tí totiž ponúkajú RPA formou outsourcingu. MSP podniky RPA zavedú v krátkodobom horizonte, a to bez toho, aby potrebovali implementovať zložitú RPA infraštruktúru alebo niekoho školiť.
Inteligentná RPA alebo kognitívna RPA rozširuje technológiu o umelú inteligenciu a schopnosti strojového učenia, ako sú technológie pre spracovanie prirodzeného jazyka (NLP), optické rozpoznávanie znakov (OCR) či hĺbkové učenie. Kognitívna RPA umožňuje podnikom automatizovať nielen opakujúce sa úlohy, založené na pravidlách, ale tiež prináša predpovede a prognózy postavené na štruktúrovaných a neštruktúrovaných dátach. Podľa niektorých správ výdaje na RPA a inteligentnú automatizáciu procesov v roku 2023 dosiahnu hodnotu cez 35 miliárd USD.
V nedávnej správe spoločnosti Deloitte respondenti uviedli, že od inteligentnej RPA očakávajú zvýšenie produktivity, zníženie nákladov, zvýšenie presnosti a lepšiu zákaznícku skúsenosť. Tam, kde bola kognitívna RPA už implementovaná, prekonala očakávania o 16 až 26 %.
Vzostup rôznych technológií orientovaných na zákazníkov umožňuje spoločnostiam prevádzkujúcim RPA používať komplexné automatizačné úlohy. Napríklad prepojením RPA robot s chatbotom slúžiaci zákazníkom je možné získať dáta z ľudskej reči alebo textu a automatizovať príslušné úlohy, a to bez toho, aby zamestnanec musel spraviť nejaký zásah.
Navyše RPA robotov je možné nastaviť tak, aby porozumeli a spracovali požiadavky zamestnancov (napr. načítali dáta či inicializovali pracovné postupy) bez nutnosti priamej interakcie užívateľa s užívateľským prostredím.
Nárast počtu počítačových útokov znamená pre firmy zvýšené výdaje na zabezpečenie systémov proti úniku dát, ransomwaru a ďalším kybernetickým hrozbám. RPA technológia môže byť jedným z pomocníkov, umožňujúci automatizáciu opatrení v oblasti kybernetickej bezpečnosti, pretože eliminuje ľudské zásahy do privilegovaného spracovania dát a môže monitorovať a upozorňovať na kybernetické útoky.
Je treba si však uvedomiť, že samotná RPA predstavuje kybernetickú hrozbu. V prípade napadnutia firemnej IT infraštruktúry je možné túto technológiu nielen ovládnuť, ale RPA botov aj zneužiť. Preto je dôležité dodržovať zavedené postupy RPA implementácie k dosiahnutiu najlepších výsledkov a v maximálnej miere eliminovať prípadné kybernetické hrozby.
We are in the process of finalizing. If you want to be redirected to our old version of web site, please click here.