Robotická procesná automatizácia na Slovensku dozrieva

Jedným z najrýchlejšie rastúcich segmentov softvérového trhu je robotická automatizácia procesov (RPA). Rozvoj tejto oblasti podľa odborníkov ani v budúcich rokoch nebude spomaľovať a očakáva sa ďalší rast. Organizácie si na RPA stále viac cenia možnosti automatizovať rutinné ľudské úlohy, ktoré sa týkajú spracovania dát. Rovnako to vidia aj slovenské podniky.

Automatizácia robotických procesov bola v začiatkoch neodmysliteľne spojená s (na dnešné pomery) primitívnymi aplikáciami pre snímanie obrazovky a softvérom automatizujúcimi pracovnými postupmi. Ako šiel čas, RPA sa rozvinula do celopodnikového megatrendu, ktorý stavia automatizáciu do centra digitálnych obchodných stratégií.

Súčasné celopodnikové stratégie

Ako sa zrýchľuje svet, zrýchľuje sa aj vývoj technológií a techniky používanej k akcelerácií podnikových procesov. Podľa spoločnosti Gartner zaznamenal trh s RPA v roku 2021 nárast tržieb o 31 % a v tomto odvetví dosiahol celkové hodnoty 2,4 miliardy USD. Pre porovnanie, celosvetový trh so softvérom v rovnakom čase zaznamenal 16 % nárast. V tomto roku podľa dostupných informácií má byť tempo ešte rýchlejšie.

RPA sa rýchlo vyvíja a pod skratkou ukrýva pojem, ktorý ju už nie celkom presne vystihuje. Automatizácia robotických procesov sa totiž vydáva na ďalšiu etapu. Dochádza k jej prerodu do celopodnikovej automatizačnej stratégie. Skôr sa RPA zameriavala výhradne na automatizáciu back office v oblastiach, ako sú financie, teraz sa stala pre veľa firiem katalyzátorom transformácie celého podniku. Už sa nezameriava iba na hľadanie úspory nákladov vo finančných a ďalších oddeleniach, ale v súčasnosti sa posunula nad rámec pôsobnosti finančného riaditeľa.

Automatizácia je jasným dlhodobým trendom

Automatizácia dnes pomáha riešiť nielen nedostatok pracovných síl, ale optimalizuje environmentálne a sociálne oblasti. Rovnako tak prispieva k podnikovej správe, riadeniu dodávateľského reťazca, pomáha s inflačnými výzvami a zlepšuje alokáciu kapitálu. Napríklad v prípade riešenia dnešných problémov dodávateľských reťazcov prispieva nielen k jeho vývoju, ale tiež k riadeniu zásob, stanoveniu priorít, párovaniu cien a ďalším zložitým a časovo náročným procesom. Kombinácia RPA a strojového učenia totiž pomáha manažérom skrátiť čas na zhodnotenie a optimalizáciu rozhodnutí.

Začlenenie RPA do podnikových softvérových systémov alebo do širšieho systému inteligentnej automatizácie je jasným dlhodobým trendom, pretože je v záujme prosperity podnikov budovať heterogénnu automatizačnú štruktúru. Podľa výskumnej a poradenskej firmy Forrester len v tomto roku 5 % spoločností z rebríčku Fortune 500 prijme automatizačnú štruktúru, ktorá povedie k transformácii podnikania, založeného na automatizácii.

Ako je na tom RPA na Slovensku?

Z našich prieskumov jasne vyplýva, že aj slovenské podniky sa v súčasnej dobe čím ďalej tým viac zaujímajú o RPA. Slovensko je na tom ale horšie než Česká republika. Môže za to možno fakt, že firmy v ČR chcú mať viac pod kontrolou svoje náklady a šetriť. V tejto oblasti sú viac zorientované spoločnosti spadajúce do finančného sektora, a potom tiež tie z telekomunikácií, retailu a e-commerce. O poznanie horšie sú na tom subjekty z oblasti distribúcie a priemyslu. Ani nemocnice na tom s automatizáciou nie sú veľmi dobre. Snažíme sa im pomáhať, ako to len ide. Často sa nám ale stáva, že nereagujú ani na ponuku zavedenia vybraného riešenia zdarma. Bohužiaľ ide o „skostnatelú“ oblasť, a preto je ťažké do nej preniknúť. Pritom by RPA nemocniciam pomohla s administratívou, faktúrami, ľudskými zdrojmi, či konkrétne napríklad s nákupmi pre nemocničnú jedáleň, kde zamestnanci hľadajú ručne na webe produkty v zľave a overujú ceny u dodávateľov.

Pozitívne je, že celkom dobre rastie rok od roku využitie RPA v štátnom sektore. Na druhú stranu by celkom isto mohlo rásť omnoho rýchlejšie. Štátny sektor situáciu pochopil v dobe covidu a dnes sa snaží doháňať premeškané roky, ako to len ide.

Čo sa týka súkromného sektora, je omnoho ťažšie sa dostať do korporátneho prostredia, kde už nejaké automatizačné procesy používajú, než do malých a stredných podnikov. Len pre predstavu, vďaka zavedeniu RPA v skupine NAY (spadá do nej aj reťazec Electroworld) nie je nutné každý rok v hlavnej sezóne na konci roku prijímať 20 zamestnancov a následne ich zase prepúšťať, pretože až 92 % procesov je automatizovaných. Prax tiež ukázala, že automatizácia je veľmi užitočný nástroj aj pre centrá zdieľaných služieb a biznis centrá.

Thinking robot

Zaujímavé poznatky

Všeobecne možno povedať, že ženy pôsobiace v oblasti RPA konajú lepšie než muži. Nejde ani tak o programovanie, ale skôr o domýšľanie všetkých procesov a toho, čo všetko by sa mohlo stať v prípade jednotlivých scenárov. Firmy sa pritom veľmi často chybne domnievajú, že v súčasnej dobe digitalizujú, ale realita je často iná. Vo väčšine prípadov pre nich digitalizácia podniku znamená využívanie e-mailu a skenovanie objednávok do nejakého systému. Podobne sú na tom aj v prípade futuristických pojmov, ako je umelá inteligencia a strojové učenie.

Na tomto mieste je vhodné si pripomenúť, že o zavedení, respektíve používaní RPA by nemali rozhodovať len CEO alebo CIO. Väčšina požiadaviek totiž prichádza „zdola“, teda od zamestnancov, s ktorými sme počas plánovania a implementácie v kontakte. Zbierame od nich požiadavky a návrhy. Napríklad chatboti sú výborným riešením pre zákaznícky orientované firmy, ale podniky ich vždy vo finále osekajú na úplné minimum a potom je to veľmi poznať. Preto je možné sa len málokedy stretnúť s naozaj funkčným, dobrým chatbotom. Výzvou pre RPA v budúcnosti je vytvárať komplikované veci, teda automatizovať to, čo sa normálne a zdanlivo automatizovať nedá. A my to vítame.

Budúcnosť RPA

Jasným trendom v prípade RPA je outsourcing – firmy majú robota, ktorý je u nich zavedený implementátorom a prevádzkovaný prostredníctvom cloud computingu. Tým je zaistená nielen bezpečnosť dát, ale aj prevádzka v klientskom prostredí. Tento trend v nasledujúcom období porastie. Tiež zaznamenávame, že v prípade automatizácie procesov dochádza ku spájaniu rôznych technológií do jednej inteligentnej hyperautomatizácie. Deje sa to vďaka automatickému zmapovaniu procesov a riešeniu kombinácie robot + človek. Pretože pracovný trh má veľký problém a firmy často nemôžu zohnať akýchkoľvek zamestnancov (až na výnimky sa z firiem vôbec neprepúšťa), sme preto radi, že roboti zastanú prácu až za niekoľkých zamestnancov, hoci pôvodne sme sa báli, že kvôli nim o prácu prídeme.

V budúcich rokoch bude RPA veľmi užitočná v oblasti sledovania konkurencie, predovšetkým konkurenčných webov, vďaka čomu bude možné priamo na stránkach firiem meniť ceny za ponúkané služby, ale aj predávané produkty v závislosti na aktuálnych cenách konkurencie – čo je novinka.

Svet s obavami vyzerá budúcnosť – od neustáleho prerušovania dodávateľských reťazcov cez infláciu až po hroziacu recesiu. Tieto faktory pritom budú rozhodujúce pri investovaní do technológií. V prípade, že organizácie všetkých typov nemajú dostatok financií na investovanie do zložitých automatizačných nástrojov, vďaka RPA môžu rýchlo previesť manuálne vykonávané rutinné procesy k plne automatizovaným a zoptimalizovať tak svoje fungovanie za relatívne nízke peniaze. Tak budú môcť aj naďalej ťažiť z nového normálu.


RPA v SR v číslach

  • 60 až 80 % operatívnych nákladov sa dá vďaka automatizácií ušetriť
  • dohodnutie zákazky trvá pokojne pol roka či rok. Až potom nasleduje fáza vyjednávania, v ktorej firmy zvažujú, či proces zahájiť a koľko naň môžu uvoľniť financií
  • za zrušením prípadnej implementácie väčšinou stojí nedostatok financií, ale nie je to pravidlom
  • najrýchlejšia návratnosť investície bola dva mesiace od nasadenia riešenia. Priemerne to však býva 6 mesiacov až 1,5 roka

Súvisiace články