Koniec IT oddelení – je to cloudom? Pýtal sa v titulku britský magazín Computer Weekly v roku 2009. Päťpísmenková technológia začala pred desiatimi rokmi dobývať obálky nie len technologických, ale aj biznis magazínov. Čo z toho, čo sľubovala, sa skutočne splnilo, a v čom nám naopak dala lekciu z prehnaného optimizmu? Spolu s tromi IT špecialistami zo spoločnosti Soitron sme cloud rozobrali na súčiastky.
Cloudu nemožno uprieť, že IT služby sú vďaka nemu dostupnejšie. Zabehnutým hráčom vyrástla konkurencia. Kto by bol pri zrode Amazonu povedal, že raz bude okrem tovaru predávať aj výpočtový výkon a priestor na ukladanie dát?
Cloud naraz zjednodušil počítanie a porovnávanie nákladov na firemné IT. „Veľmi uľahčil situáciu IT-čkárov, ktorí vedia argumentovať, koľko čo stojí. Pre finančných riaditeľov je to omnoho zrozumiteľnejšie ako keď v minulosti prišlo IT oddelenie s tým, že okrem samotného CRM systému ešte budeme potrebovať dokúpiť dátové úložisko, pridať servery, výpočtový výkon a podobne,” spomína IT konzultant Zbyszek Lugsch zo spoločnosti Soitron. Na strane druhej však podľa neho vytvoril tiež klamlivý dojem, že cloud je za každých okolností lacnejší.„Od nástupu cloudu prišli nové technológie, najmä hyperkonvergovaná infraštruktúra, ktorá stlačila cenu vlastných “on-premise” riešení tak dole, že keď si porovnám, koľko by ma stál rovnaký výkon, servre , storage a tak ďalej v cloude, zarátam do toho náklady na manažment, tak vlastná infraštruktúra ma vyjde lacnejšie.”
Veľa firiem si nemôže dovoliť presunúť citlivé dáta a kritické aplikácie do cloudu, no radi by využívali niečo, čo je podobne jednoduché na manažment – vyklikať si za pár sekúnd nový server alebo dátové úložisko a hneď ho používať.
IT špecialista: Cloud nie je pre každú firmu, no jeho výhody si môže užívať aj tak
Jedným z riešení je takzvaná hyperkonvergovaná infraštruktúra, ktorá integruje všetky tri hardvérové časti – disky, výpočtový výkon a sieť, do jednej „krabice” s jednotným manažmentom. Vďaka tomu netreba pri nasadzovaní novej aplikácie a upgrade-och zakaždým meniť hardvér alebo ho nastavovať.
Analytická spoločnosť IDC vo svojej štúdii pre značku Cisco napríklad uvádza, že testy hyperkonvergovaného riešenia s názvom Cisco HyperFlex ukázali zvýšenie efektivity IT tímov až o 71 %. Pri čase potrebnom na rozbehnutie novej infraštruktúry to bol nárast až o 91 %. „Všetko je vyladené už od výrobcu. IT manažéri nemusia vôbec riešiť architektúru systému ani problémy, ktoré sa pri iných systémoch vyskytujú,“ upresňuje Zbyszek Lugsch zo Soitronu. Firmy navyše vďaka hyperkonvergencii môžu čas svojich IT zamestnancov využiť na sofistikovanejšie činnosti.
„Manažérov zodpovedných za posudzovanie rizík znepokojujenajmä možný dôsledok hrozieb, ktoré sú spojené s cloudom,” píše vo svojej správe z roku 2018 analytická spoločnosť Gartner. Súčasne pripomína, že medzi rokmi 2018 a 2020 by mal trh s cloudovými službami narásť trojnásobne.
Problémom nie je len ochrana citlivých dát a spĺňanie požiadaviek podľa GDPR. Mnohé firmy nedokážu naplno migrovať do cloudu, pretože výpadok alebo nedostupnosť kritických aplikácií by spôsobili ochromenie prevádzky.
„Popíšem to na príklade miestnej továrne, ktorá vyrába súčiastky pre automobilky systémom „just in sequence” (súčiastka dorazí na montážnu linku presne v momente, keď ju treba namontovať, pozn. redakcie). Informačný systém má v datacentre v Nemecku. Viete si predstaviť, čo sa stane, keď prídu o konektivitu do Nemecka? Zastavia výrobu. To by v ich prípade znamenalo pokuty, ktoré nemajú šancu zaplatiť. Preto majú vo fabrike druhé dátové centrum vo vlastnej hyperkonvergovanej infraštruktúre, v ktorom majú kópiu informačného systému,” spomína Zbyszek Lugsch.
Práve z tohto dôvodu niektoré firmy, ktoré vyskúšali cloud, uvažujú aspoň o čiastočnom návrate k vlastnej „on-premise” infraštruktúre. „Napríklad veľké obchodné reťazce mali predtým systémy totálne centralizované, dnes začínajú byť distribuované, to znamená, že majú aspoň časť infraštruktúry u seba na pobočke.”
Kolegyňa Zbyszeka Lugscha – Marianna Richtáriková sa stará o počítačové siete. „Stáva sa nám u zákazníkov, aj u naozaj veľkých zákazníkov, že ich najnovšie linky zrazu bývajú preťažené, spomalia sa aplikácie a my zisťujeme, že vtedy sa napríklad aktualizuje Microsoft,” hovorí v súvislosti s víziou, že firemné IT vďaka rýchlemu garantovanému internetu „pofičí” ako by ho mala firma u seba doma. „Ak si niekto myslel, že linky budú tak lacné, že to v podstate už nikoho nebude zaujímať a kapacita sa navýši, ukázalo sa, že to nebola úplne pravda.”
Úzkym miestom nie je len samotná rýchlosť a priepustnosť liniek, ale aj dostupnosť služieb a čo je ešte dôležitejšie – dát. Mnoho datacentier garantuje dostupnosť na úrovni 99 % a viac. No dôležité je, čo sa pod ňou myslí.
Dostupnosť služieb a dát nie je to isté. „Služby, to znamená napríklad mail. Ten bude chodiť s 99-percentnou dostupnosťou, čiže mailový server vypadne možno len na pár hodín do roka. Ale niečo iné je dostupnosť firemných dát – čiže tie, ktoré máte uložené napríklad na SharePointe a podobne. Veľakrát je niekde v podmienkach je uvádzané, akým spôsobom sú dostupné dáta. Keď sa k tomu dopracujete, zistíte, koľko by stálo zabezpečiť na 99 % aj dostupnosť vašich súborov. Vtedy musíte vytvárať nejaké zálohovacie scenáre, aby ste si vedeli dáta obnoviť. Prípadne si kupovať ďalšiu službu. To už sa ale zrazu pohybujeme v iných cifrách,” uzatvára ďalší konzultant Soitronu Štefan Pater.
We are in the process of finalizing. If you want to be redirected to our old version of web site, please click here.